Saturday 3 May 2014

Kisah Sekolah

Sekolah

31 March 2014 , lapor diri di sekolah setelah 3 bulan cuti bersalin anak kedua memberikan pelbagai reaksi. Pertama, terkejut dan banyak perubahan telah berlaku. Jawatan jawatan yang dipegang masih lagi dalam pencarian maklumat dan cebisan cebisannya …. Walaupun  telah diberitahu akan menjadi guru penyelaras bestari untuk menjadikan saya sebagai guru luar norma.
  • Guru Matapelajaran5 subjek
  • Guru Kelas tahun 3
  • Guru Penyelaras Bestari
  • Ahli Panitia
  • Guru Penasihat Puteri Islam
  • Guru Audit Dalaman
  • Guru

Dan beberapa jawatan yang masih lagi saya dapat pastikan
 Perkara itu masih baharu dan mengelirukan, saya masih terkejut dengan perubahan yang berlaku walaupun penempatan kedua ini sejak Julai 2013...tugasan yang diberikan amat berat, meski pun begitu sebagai penjawat awam yang menurut perintah, saya menerima tugasan tugasan yang diamanahkan dengan relanya.
Hari pertama persekolahan masih kebingungan kerana jadual mengajar yang pada 25 masa yang diberikan. Saya bersyukur guru ganti mengambil alih tugasan dengan sebaik mungkin. Oleh itu hari pertama saya menjalankan PDP adalah melihat sejauh mana buku latihan, buku aktiviti dan menguji beberapa topik untuk melihat sejauh manakah PDP yang berlangsung sepanjang saya bercuti.
Saya perlu menyiapkan beberapa perkara dengan kadar segera iaitu :-
  • Rancangan pengajaran tahunan untuk 5 subjek
  • Mengemaskini buku rekod pengajaran harian
  • Menyediakan fail fail (pelbagai fail)
  • Membuat saringan LINUS
  • Memastikan murid mempunyai buku matematik
  • Menyiapkan tugasan sebagai guru kelas




Entri ini bukan untuk menidakkan  mempersoalkan meragui atau memperkecilkan mana mana pihak…sekadar luahan rasa dan pendapat untuk perkongsian 

No comments:

Post a Comment

Jadual Pertama