Kursus Pembangunan Profesionalisme Berterusan ( Continuous Professional Development - CPD )
Ujian Pos Modul A
Posujian Baca dan
jawap soalan berikut.Sila gunakan kertas lampiran sekiranya ruangan tidak
mencukupi.
|
1
|
Setelah mengikuti
modul ini adakah pendapat anda mengenai keperluan Pendidikan Kebangsaan di
Malaysia berubah? Atau adakah kefahaman anda tentang Pendidikan Kebangsaan
meningkat? Jelaskan?
#
|
Response
|
1
|
Pada pendapat saya, keperluan
Pendidikan Kebangsaan di Malaysia berubah disebabkan faktor peredaran masa
kini yang menuntut kepada guru yang mempunyai kemahiran yang tinggi.
Keperluan Pendidikan Kebangsaan penting untuk memastikan cabaran abad 21
dan jurang perbezaan antara kaum dapat dikurangkan. Disamping itu keperluan
Pendidikan Kebangsaan juga berubah untuk memenuhi kehendak ekonomi, sosial,
kebudayaan dan politik semasa. Oleh yang demikian Pendidikan Kebangsaan
memerlukan guru yang berkemahiran tinggi untuk membantu aspirasi Falsafah
Pendidikan. Pendidikan Kebangsaan memainkan peranan penting dalam
menyatupadukan kaum disamping melahirkan insan yang mampu berdaya saing
pada masa hadapan.
|
|
2
|
Kurikulum Pendidikan
perlu sentiasa relaven kepada keperluan semasa. Adakah anda setuju dengan
kenyataan ini? Mengapa?
#
|
Response
|
1
|
Kurikulum Pendidikan perlu
sentiasa relaven kepada keperluan semasa, saya bersetuju dengan kenyataan
ini kerana Kurikulum Pendidikan digubal untuk menyediakan garis panduan
yang lengkap tentang sesuatu dasar baharu. Oleh itu Kurikulum Pendidikan
seiring dengan kehendak ' generasi Y ' yang menuntut kearah teknologi
maklumat yang berkemahiran tinggi, penghasilan tenaga kerja yang mampu
bersaing dalam perubahan ekonomi dunia disamping memperkembangkan potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang
seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani
berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan
|
|
3
|
Mengikut fahaman anda
apakah yang dimaksudkan dengan ‘dasar pendidikan’?
#
|
Response
|
1
|
Mengikut kefahaman saya, Dasar
Pendidikan Kebangsaan digubal untuk membantu menyatupadukan kepelbagaian
kaum di negara ini, Dasar Pendidikan Kebangsaan ini membantu merapatkan
jurang perkauman yang wujud disamping menguruskan tenaga kerja dengan lebih
berkesan disamping membentuk masyarakat berdisiplin. Disamping itu juga
Dasar Pendidikan Kebangsaan akan menggalakkan perkembangan kebudayaan,
sosial , ekonomi dan politik.
|
|
4
|
Sebelum anda mengikuti
modul ini, adakah anda faham apa yang dimaksudkan dengan ‘dasar pendidikan’?
Adakah fahaman anda tentang dasar pendidikan lebih baiksetelah mengikuti
modul ini?
#
|
Response
|
1
|
ya saya memahami maksud dasar
pendidikan, dan selepas saya mengikuti kursus ini saya lebih memahami
tentang dasar pendidikan serta memahami peranan guru sebagai pelaksana
Dasar Pendidikan Negara
|
|
5
|
Apakah matlamat dan
hala tuju pendidikan Malaysia? Bagaimanakah matlamat ini boleh dicapai?
#
|
Response
|
1
|
Matlamat Pendidikan Malaysia
ialah untuk menyatupadukan kaum dan merealisasikan pendemokrasian
pendidikan . Hala Tuju Pendidikan Malaysia merujuk kepada Falsafah
Pendidikan Kebangsaan iaitu usaha yang berterusan ke arah lebih
memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk
melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan.
Matlamat ini boleh dicapai dengan melaksanakan dasar baharu yang telah digariskan
dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
|
|
6
|
Apakah mesej yang akan
anda sampaikan kepada rakan guru mengenai kepentingan peranan guru sebagai
pelaksana dasar dan hala tuju pendidikan Malaysia?
#
|
Response
|
1
|
Kepentingan Peranan guru sebagai
pelaksana dasar dan hala tuju pendidikan Malaysia ialah dengan meningkatkan
martabat, etika dan profesion keguruan dengan mendalami dasar dan hala tuju
pendidikan Malaysia. Guru juga perlu memberi perhatian yang sewajarnya kepada
perkembangan pelbagai kepintaran supaya semua bahagian potensi diri insan
terutamanya dapat dikenalpasti dan dimajukan. Sebagai guru yang
berkemahiran guru seharusnya menggunakan pelbagai pendekatan teori,
pedogogi, pentaksiran dan penilaian yang sesuai untuk mencapai matlamat dan
objektif pdp.Sebagai guru kita mesti memberi perhatian secukupnya kepada
unsur-unsur terkini yang diperlukan berupa kemahiran-kemahiran berfikir,
inovasi, kreativiti, komunikasi berkesan, pengurusan diri, motivasi diri, kepimpinan
berkualiti, keusahawanan, kemahiran-kemahiran ICT, kesedaran sosial, alam
sekitar dan lain-lain.
|
|
No comments:
Post a Comment